Thursday 31 March 2011

Cheezy Wages........yang aku idam-idamkan.....hurm yummy...yummy!!!

Saja nak share.......cheezy wages ni adik aku yg buat.......sedap kemain lagi nak habaq mai.......
bukan nk up adik sendiri.......tapi dia memang berbakat......ni semua tunjuk ajar dari mak ngan abah aku la....thankz alot.....aku saaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaayang  depa suma......tengok ja gmbaq ni.....dan2 nak pi KFC......hm kawan2 patut mencuba.....buat untuk family ka......sedara marea ka......insan yang tersayang ka....yes.....hampa patut cuba........
Terliur koit......!!!!
Xpa nt aku share ngan hampa resepi dia......nt aku tnya adik aku.....k...k...;)

Tarra.....RESEPINYA.....
kentang (jenis kulit yg merah gebu tu)
air untuk merebus
tepung berperisa(ala tepung goreng ayam tu)
serbuk cili atau serbuk lada sulah (kalau hampa mau la....)
minyak utk goreng


Potong ubi kentang (tak payah kupas kulit dia). Untuk 1 sebijik boleh dapat dlm 6-8 keping. Jerang air sampai mendidih. Masukkan kentang. Rebus sampai empuk. Angkat dan pastu toskan. Letak dalam mangkuk besar. Gaul dengan tepung berperisa dan serbuk cili. Goreng dalam minyak panas hingga keemasan. Sebelum keemasan seluruhnya, angkat sebentar dan biar 1 minit (supaya minyak panas semula) kemudian baru masukkan wedges ke dalam minyak, balik-balikkan dia selalu pastu baru diangkat dan disejatkan. Ini akan membuat wedges lebih rangup dan isinya cair di dalam mulut....!waaaaw!!!

Sos Keju.
adik aku kata dia order online dgn sorang gurl ni melalui facebook....
order pastu dapat serbuk keju tu....bancuh dengan air panas ja.....
dh siap.....ni aku share link gurl tu.....


http://www.facebook.com/photo.php?fbid=1513938781624&set=a.1454154367051.2057675.1629072885#!/profile.php?id=100000401005633&sk=wall

order kak akak wani ni.. :)

tapi kalau nak buat manual.....ni caranya....:
200gm shredded cheddar cheese yg warna orange (biasa guna yg warna kuning ja)
1 sudu besar butter
1 sudu besar tepung
50 ml susu segar
2 sudu besar sour cream (atau natural yogurt)
Mayonis secukupnya untuk dihidang bersama sos ini.

Caranya:
Guna pot yang non stick..cairkan butter dan masukkan tepung..gaul sebati pastu masukkan susu dan dikacau sampai pekat .
Masukkan keju tu tadi..kacau sampai keju tu cair...pastu masukkan sour cream kacau sebati dan siap..

Bagi pekat2 ckit bru mengancam......hah....setel....
selamat mencuba ya,.... 

2 comments:

  1. Banyak cerita laa, idea musim banjir ni kot...resepi ika keli best

    ReplyDelete
  2. awww.... ;) kami syg kamoo juga....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...