Friday, 15 April 2011

Bila Isteri Menangis......Genggamlah Tangan Dia Dengan Erat....

Sebagai manusia yang sama macam hampa semua......kita kena la saling ingat-memperingati antara satu sama lain......walaupun aku belum berkahwin, aku nak la pesan cikit dan nak share dengan semua tentang satu perkara....
Apa yang hampa paham dengan "ISTERI".....
apa yang kita faham....isteri itu adalah hiasan dunia......tapi pernah kita menghargainya,.....????


“hargai lah dia sebelum terlewat…”

Jika seorang isteri menangis dihadapanmu,
itu bererti dia tidak dapat menahannya lagi…
Jika kau memegang tangannya saat dia menangis, dia akan tinggal bersamamu sepanjang hidupmu..
Jika kau membiarkannya pergi, dia tidak akan kembali menjadi dirinya yang dulu, selamanya!

Seorang isteri tidak akan menangis dengan mudah, kecuali di depan orang yang sangat dia sayangi, dia akan menjadi lemah!

Seorang isteri tidak akan menangis dengan mudah, hanya jika dia sangat menyayangimu.
Dia akan menurunkan rasa EGOnya.

Wahai suami2 yang ada di luar sana.....,
jika seorang isteri pernah menangis keranamu, tolong pegang tangannya dengan penuh pengertian.
Kerana dia adalah orang yang akan tetap bersamamu sepanjang hidupmu disaat kau terperuk terlalu dalam …
Wahai suami2, jika seorang isteri menangis keranamu, tolong jangan menyia-nyiakannya. Mungkin, kerana keputusanmu, kau merosakkan kehidupannya.

Saat dia menangis didepanmu, saat dia menangis keranamu. Lihatlah jauh kedalam matanya. Dapatkah kau lihat dan kau rasakan SAKIT yang dirasakannya keranamu ?

Apakah keistimewaan perempuan ini ? ”

Dibalik KELEMBUTANYA dia memiliki kekuatan yang begitu dahsyat..

TUTUR katanya merupakan KEBENARAN..

SENYUMAN’nya adalah SEMANGAT bagi orang yang dicintainya. .

PELUKAN & CIUMAN’nya bisa memberi KEHANGATAN bagi anak2nya..

Dia TERSENYUM bila melihat temannya tertawa..

Dia TERHARU Dia MENANGIS bila melihat KESENGSARAAN pada org2 yg dikasihinya. ..

Dia mampu TERSENYUM disebalik KESEDIHAN’nya. .

Dia sangat GEMBIRA melihat KELAHIRAN..

Dia begitu sedih melihat KEMATIAN..

TITISAN air matanya bisa membawa PERDAMAIAN.

Tapi dia sering dilupakan oleh SUAMI kerana 1 hal…

Bahawa “Betapa BERHARGAnya dia”…

RENUNG2KAN LAH..................

Saturday, 9 April 2011

Pernahkah wanita tau disebalik setiap pandangan yang dimiliki oleh sang lelaki....


selami lah.....dan kenali lah......

Haaaaaaa........ni nk mai cerita cikit kat hampa semua......
apa2 yg boleh d kongsi....kita kongsi lah....noh....
untuk dijadikan pedoman dan panduan bersama....
Hampa semua tau kan malam pasangannya siang,
Jaga pulak pasangannya tidur,
Rajin pasangannya mesti la malas,
Dan lelaki pasangannya dah tentu2 la perempuan.


Kerana perempuan adalah pasangan kepada lelaki,
maka Allah telah menciptakan bentuk badan wanita itu dapat memikat hati lelaki.


Bila cakap pasai terpikat,
maka ia ada hubung kait dengan nafsu.
Jika ia ada hubung kait dengan nafsu,
ianya ada hubungan pula dengan bisikan syaitan.



Jadi untuk mengawal nafsu, mestilah dikawal dengan iman.
Untuk mendapatkan iman mesti menurut perintah
Allah dan RasulNya dan menjauhi laranganNya.


Pada mata lelaki, perempuan ini adalah simbol.
Simbol apa, semua orang tahu.
Orang lelaki mempunyai imaginasi yang nakal jika
tidak dikawal dengan iman.
Maka mata lelaki ini selalu menjalar
apabila terlihat seorang perempuan.


Setiap bentuk badan seorang
perempuan boleh dihayati oleh seorang lelaki
dengan berbagai-bagai tafsiran nakal nafsu.
Apabila seorang lelaki terlihat seorang
perempuan, maka perkara mula2 yang akan
dilihatnya ialah
rambut wanita berkenaan.
Maka akan ditafsirlah berbagai2 cara oleh
seorang lelaki akan rambut wanita berkenaan.


Oleh kerana itulah wanita wajib menutup
rambutnya.
Apabila rambut wanita itu telah ditutup, maka
mata lelaki itu akan turun ke bawah melihat
bentuk lehernya,
maka wajiblah wanita itu menutup lehernya.
Maka mata lelaki itu akan turun lagi
melihat bentuk payu daranya,
maka wanita itu berkewajipanlah menutup bentuk
payu daranya dengan melabuhkan tudungnya.


Setelah itu mata lelaki akan
turun lagi melihat
bentuk ramping pinggangnya,
maka labuhkanlah pakaian supaya tidak ternampak
bentuk pinggangnya,
maka mata lelaki itu akan melihat pula akan
bentuk punggungnya,
maka wajiblah wanita itu membesarkan pakaiannya
agar bentuk punggung tidak kelihatan, dan
lelaki itu akan pula melihat
bentuk pehanya,
maka janganlah sesekali wanita itu memakai kain
yang agak ketat sehingga terlihat bentuk
pehanya walau sedikit,
maka akan dilihat lagi oleh lelaki itu akan
bentuk kakinya pula,
maka janganlah wanita itu berseluar, kerana
terus-terang pihak lelaki bercakap, walau
muslimah itu bertudung labuh, berbaju labuh,
jika beliau memakai seluar,walau nampak besar
sedikit, nafsu kami lelaki akan terusik secara
sepontan, entah tak tahu Kenapa?


Mata lelaki ini nakal, setelah tidak ternampak
akan bentuk kakinya,
maka akan dilihatlah pula akan mata lelaki itu
kepada kakinya,
maka wajiblah wanita itu untuk menolong lelaki
itu tidak berdosa, menutup kakinya dengan
melabuhkan kain, atau memakai stokin yg warnanya
jangan sesekali berwarna kulit perempuan,
maka mata lelaki ini akan kembali ke atas,
akan melihat pula
bentuk tangan wanita itu,
maka tolonglah wahai muslimah, agar melabuhkan
tudung menutupi bentuk tangannya yang indah pada pandangan lelaki.


Maka wahai lelaki,
janganlah pula kamu melihat mukanya,
kerana ia akan menimbulkan fitnah, kecuali jika
kamu wahai lelaki, ingin meminangnya.
Jika wanita itu cukup soleh, takut mukanya yang
cantik akan menimbulkan fitnah,
maka berpurdahlah kamu,
jika itu lebih baik untuk kamu.


Tetapi mata lelaki ini ada satu lagi jenis
penyakit,iaitu mata
lelaki itu akan tertangkap dengan sepontan jika
ia terlihat
warna yang menyerlah atau terang
jika ianya berada pada perempuan. 

Realitinya pada hari ni......
Jangan seksi macam ni.....bahaya

menggangu pihak berkuasa bertugas.....

Tekat, sendat, melekat, padat


banyak n bertebaran di muka bumi ni....

dia ni.....nak pakai seluaq kax mau....????

singkat hingga menampakkan bahagian belakang....

Nak pilih buah pn.....x leh nk pilih yang elok.....



layak lagi ka aku ni??



Hingga kanak2 pn menjadi mangsa......
waw kakak ni......!!

aik......terkejut...

Maka oleh itu wahai perempuan, tolonglah jangan
memakai pakaian yang warnanya terang-terangan
sangat.
Jika hendak pakai pun, pakailah untuk suami.
Itulah wahai muslimah, jika anda semua ingin tahu
apakah dia mata lelaki itu, dan perlu
diingatkan, jika semua aurat telah ditutup,
jangan anggap tugas kita telah selesai, perlulah
pula kita menjaga kehormatan diri masing2,
jangan keluar seorang2,keluarlah dengan
mahram, atau keluarlah sekurang2nya 3 wanita agar
tidak diganggu gangguan luar, mata lelaki pula
janganlah menjalar langsung kepada muslimah,
walau muslimah itu telah menutup aurat,
insyaAllah selamat dunia akhirat.


Seperti firman Allah,"Dan tundukkanlah pandanganmu
dan jagalah kemaluanmu".
Dunia sekarang telah banyak yang cacat celanya,
sehingga ketaraf seseorang yang memakai tudung
masih beliau tidak menutup aurat, dan pada kaum
lelaki, mata kamu itu wajib untuk tidak
mencuri2 melihat wanita muslimah, kerana ia
dilarangi oleh Allah SWT.


Ingat-ingatkanlah wahai muslimin muslimat.
Sekilau-kilau berlian paling menarik untuk dicuri..
Seindah-indah ciptaan adalah yang paling sukar untuk dijaga
Ingat2 lah yek....yek...yek....

Renung2lah dan fikir dahulu sebelum membuat sesuatu perkara.....
selamat beramal.....;)

Wednesday, 6 April 2011

scence video arab yang x jadi........hahahhaha

video video
video video video
video video

Pengenalan diri dalam bahasa arab........

Sunday, 3 April 2011

Tips pada wanita........theo...theo...theo...theory .....Rahsia Menilai Lelaki Melalui Pergerakannya

Rahsia Menilai Lelaki Melalui Pergerakannya
Tidak sukar untuk mengenali lelaki. Jika kita tahu menilai pergerakannya kita pasti akan tahu diri lelaki itu. Pada lelaki tingkahlakunya lebih memberi makna daripada kata-katanya terutama apabila dia sedang berbual dengan wanita. 


Mengganggukkan kepala
Apabila anda berbual dengan seorang lelaki dan dia menggangguk-anggukkan kepalanya itu membuktikan yang lelak itu seorang yang mengambil berat dan sentiasa ingat mengenai diri anda. Dia juga sentiasa membantu bila diperlukan pertolongan.
Mendekatkan badan
Apabila seorang lelaki mendekatkan badannya kepada diri anda bila berbual dengannya, dia adalah lelaki yang menarik dan mampu menarik ramai orang lain tetapi kadang-kadang bersikap keterlaluan.
Merenung
Lelaki ini jenis peminta kerana dia mahu mengetahui apa yang anda boleh tawarkan kepadanya sama ada dalam pekerjaan, persahabatan atau cinta.
Menggerakkan tangan dan badan
Lelaki ini memberangsangkan, bertanggung jawab dan mempunyai rasa cinta yang mendalam. Lelaki ini beranggapan kata-kata tidak cukup untuk membuktikan kesucian cinta, oleh itu pergerakan adalah sebagai bukti untuk menunjukkan kesungguhan. Dia juga seorang yang sensitif dan baik hati.
Suka berdiri
Apabila bercakap, anda duduk dan dia berdiri. Lelaki jenis ini melambangkan yang jiwanya suka menguasai dan mengongkong. Dia suka mempengaruhi orang lain untuk kepentingan dirinya dan dia juga pantang mengalah.
Memandang mata
Ini dalah sifat lelaki yang yakin dan berterus terang. Dia juga sentiasa memberi perhatian, berusaha menjaga hati semua orang, tidak kira bagaimana rapatnya hubungannya dengan orang tersebut.
Sensitif pada jarak
Bila bercakap dengan orang lain, lelaki ini duduk atau berdiri pada jarak tertentu bergantung kepada sejauhmana kemesraannya dengan orang itu. Dia jenis lelaki yang tahu apa yang insan lain tidak suka.
Meniru gerak
Lelaki ini terpengaruh dengan rasa dan tingkah laku orang lain yang suka mempengaruhinya. Dia mudah di bawa berbincang dan suka menurut asalkan ia tidak menimbulkan masalah.
 

Cara-cara mengenal tingkah laku di atas adalah di antara cara untuk mengenal lelaki dan sekurang-kurangnya wanita boleh bersedia untuk menghadapi sebarang kemungkinan.
Kadang2 hanya sekadar theo....theo...theory....
x semua lelaki serupa.....lain rambut ,lain hati,lain perwatakan......


Pandai2lah menilai yek...yek...yek....
renung2kanlah n selamat beramal....;)



1

Saturday, 2 April 2011

Tentang perasaan ku.........

"Aku mencintaimu kerana agama yang ada padamu, jika kau hilangkan agama dalam dirimu, hilanglah cintaku padamu."
(Imam Nawawi)

                                                                                                           FDK 
Ingin aku tujukan lagu ni pada insan yang aku sayang..........
insan yang aku sayang..... sentiasa di hati walaupun jauh......
Biar apa yang jadi.......namun doa adalah senjataku untuk terus menyayangi......
Family ku.......sayang ku x pernah pudar...begitu juga pada...orang yang aku sayang......nun jauh di sana....
angin sampaikan salamku pada nya..........beritahunya TENTANG PERASAANKU....ini..


Khas buat insan yang selalu bertakhta di hati ini...tudia...chewahhh!!....ni la yang berlaku sekarang dalam dunia realiti........
"INGATLAH..CINTA YANG KEKAL ABADI ADALAH CINTA KEPADA ILAHI....."
apa2 pn yang kita buat mesti la kerana Allah......
Allah lah tempat kita berlindung dan meminta pertolongan.....
sama juga seperti aku punyai family yang aku sayang dan orang yang aku sayang....
kalau kita sayang mereka......mohonlah doa agar mereka sihat, selamat, berjaya dan sentiasa berada dalam peliharaan Allah.......tak lupa jugak supaya memperkukuhkan hubungan kita....yek...yek...yek....

renung2 lah......selamat beramal....

Ibu.....maafkan aku....tak terniat pun untuk menyakiti hatimu.....

Salam perkhabaran pada semua......
pernah tak hampa semua berfikir sejenak.....ingat pada kedua orang tua kita.......
kita selalu alpa.....seronok dengan kawan2......dengan awek.....sementara mereka masih ada hargailah mereka.... bila dah tiada nanti barulah kita akan terasa kehilangan yang teramat sangat......
orang yang kita sayang......orang yang membesarkan kita......bagi kita pelajaran...... 
ni nak pesan.....yang mana yang dok jauh...hantar message pun dh ckup menggembirakan hati kedua ibu bapa kita.....ni sampai lupa terus..... nak jadi anak apa ni......bawak2 la beringat....
kita kena la selalu mendoakan mereka......walau macam mana jahat mereka tu......mereka tetap ibu dan bapa kita.....kita berdoa la agar mereka diberi petunjuk.......bukannya terus membenci.......ni aku nak kongsi sikit ngan semua....

Pernah berlaku pada zaman Rasulullah SAW, seorang pemuda bernama Alqamah x leh mengucap dua kalimah syahadah kerana ibunya, ni kena jadi bahan renungan setia anak pada zaman moden ini.
Alqamah adalah seorang pemuda yang baik dan taat, rajin mendirikan solat, banyak berpuasa dan bersedekah. Tetapi, Alqamah dikatakan lebih mengutamakan isterinya berbanding ibunya lalu ibunya makan hati berulam jantung dan tersinggung dengan perbuatan anaknya tu. Akibatnya, Alqamah tak mampu nak mengucap dua kalimah syahadah pada saat2 penghujung hayatnya.
Masalah ni telah diajukan kepada Rasulullah SAW. Maka, Rasulullah SAW bertanya ,"adakah bapanya masih hidup?, mereka menjawab : sudah tiada.........Rasulullah SAW bertanya adakah ibunya masih idup?....mereka menjawab : masih ada..." 
Lalu Rasulullah SAW memerintahkan supaya memberitahu ibunya bahawa Baginda ingin bertemu dengannya.... Berita itu disampaikan kepada ibunya....ibunya pun berasa perlu untuk pergi berjumpa Rasulullah SAW....dia terfikir takkan Rasulullah SAW nak mai jumpak dia pulak.....
Selepas berbincang dengan Rasulullah SAW.....ibunya enggan memaafkan Alqamah.....
Akhirnya Rasulullah SAW bertindak untuk membakar Alqamah hidup-hidup di hadapan ibunya jika ibunya tidak memaafkannya. Akhirnya tindakan Rasulullah SAW itu menyebabkan ibunya segera memaafkannya dan Alqamah dengan mudah mengucapkan dua kalimah syahadah.
Selepas dimandi, dikafan, disolat dan dikebumikan, Rasulullah SAW berdiri di tepi kuburnya lalu bersabda bermaksud: "Wahai kaum Muhajirin dan Ansar! Sesiapa yang lebih mengutamakan isterinya daripada ibunya, nescaya akan ditimpa kepadanya laknat Allah dan juga tidak akan diterima daripadanya taubat dan tebusannya."(Hadis riwayat Abu al-Laith)

Kisah Alqamah dengan ibunya ajaq kita betapa seorang ibu tu sanggup berkorban apa saja kat dalam dunia demi keselamatan dan kesejahteraan anaknya. Oleh sebab tu lah, Islam mewajibkan anak menunaikan segala hak ibu dan melayani ibunya dengan sebaik mungkin.
Dalam pada tu, Islam mengharamkan anak daripada melakukan sesuatu yang boleh menyakit dan menyinggung perasaan ibu. Pendek kata, ibulah insan paling berhak mendapat layanan terbaik daripada anak selaras pengorbanan dilakukannya. Mereka tak pernah lupa untuk mendoakan kita.......tapi kita???

Bukankah Rasulullah SAW pernah ditanya seorang lelaki seperti hadis bermaksud: "Ya Rasulullah! Siapakah yang lebih berhak saya berbuat baik? Jawab Rasulullah SAW: Ibumu. Lelaki itu bertanya lagi: Kemudian siapa lagi? Ujar Baginda: Ibumu. Lelaki itu bertanya sekali lagi: Kemudian siapa lagi? Jawab Baginda: Ibumu. Lelaki itu bertanya lagi: Siapa lagi? Baginda menjawab: Bapamu."
Hadis Rasulullah SAW ini mengangkat kedudukan istimewa ibu sehingga berbakti kepada ibu mengatasi berbakti kepada orang lain, walau kepada bapa sekalipun. Malah, Rasulullah SAW menyebut berbakti kepada ibu sebanyak tiga kali berturut-turut dalam hadis itu, barulah Baginda menyebut berbakti kepada bapa, sekali gus menunjukkan betapa besarnya jasa dan pengorbanan ibu terhadap anak.

Walau bagaimanapun, kita leh la lupa melupakan peranan bapa bagi menjamin keselesaan dan kebahagiaan hidup sesebuah keluarga. Justeru, kita seharusnya menghormati dan menyayangi ibu kita tanpa mengabaikan tanggungjawab dan kasih sayang terhadap bapa.
Begitu juga sebaliknya, kita memberikan penghormatan dan kasih sayang kepada bapa tanpa mengabaikan tanggungjawab dan kasih sayang terhadap ibu. Ibu bapa berperanan besar dalam membentuk kehidupan, kelangsungan dan kebahagiaan anak mereka.

aku sertakan video klip ini......buat renungan kita yang alpa ini.....

 hubungilah ibu bapamu........

Friday, 1 April 2011

12 Azab jika tinggalkan solat......ni En.Amir bgtau aku...........Tobat la....

Morning.........salam perkabaran..dan...salam 1 Malaysia.....

Nak crita mai kat hampa suma.....ni pagi tadi aku bangun awal2 pagi....
mcm biasa la menunaikan benda wajib la......bukan pi ke jamban....tapi solat subuh la....
lepas solat aku ada teringat 1 benda.....
aku teringat satu peringatan yang di sampai kan kepada aku.....peringatan ini disampaikan oleh salah seorang pensyarah aku....En.Amir(bukan nama sebenar ........hehehehe).
Dia ni tiap-tiap kali masuk kelas.....mesti mula dengan sedikit peringatan.....kalau x tazkirah....mutiara kata...pendek kata....tenang la ckit jiwa ni.......dalam bnyak2 yang dia dok bagi tu.....pagi tadi aku teringat la salah satu daripadanya....iaitu 12 azab jika meninggalkan solat,......so aku rasa aku nak share ngan hampa semua.....ilmu kita share2 lah noh..........


12 AZAB JIKA MENINGGALKAN SOLAT
(kira x sembahyang la....)

Di Dunia :
  • Dihilangkan berkat dari usahanya.
  • Dicabut Nur orang-orang mukmin daripada dirinya
  • Dia akan dibenci oleh orang-orang yang beriman
Sebelum Masuk Kubur :  
  • Rohnya dicabut ketika dia sedang haus
  • Merasa sangat pedih dan siksa ketika roh dikeluarkan
  • Akan risau dengan keimanannya
Ketika di Dalam Kubur :
  • Susah nak menjawab soalan ketika disoal
  • Kubur jadi gelap
  • Kuburnya akan menghimpitnya sehingga patah tulang rusuknya
Di Hari Kiamat :
  • Hisab akan menjadi berat
  • Allah sangat murka
  • Diseksa oleh api neraka

Bila aku teringatkan peringatan ni...................aku sedar dan takut ...tapi kita ni manusia selalu lalai dan alpa.... jadi kadang2 aku terapla dengan duniawi ni....sama saja kepada semua....oleh itu kita kena la saling mengingati antara sesama saudara seIslam kita..ingatlah solat itu adalah tiang agama.......mungkin ada yg berkata...
"huh...aku dah ajak dia dah .....x bangun2 pn....siap wat x tau lg......"
x mengapa....kita dah lakukan tugas kita untuk memperingati.....jadi terpulanglah kepada si pelaku untuk membuat keputusan.......masing2 dh besar panjangkan......bukan budak2 la.......
teringat aku pada salah satu skrip aku.....
"Budak kata awak......dah berjanggut atas bawah, budak apa namanya tu........."
sedar la kita ni dh besar.....fikir yang terbaik untuk diri kita ni......malu la pada yang adik2 tu....
ingat la....yang muda dari kita selalu perhatikan kita yang dah tua ni untuk di jadikan contoh........
kalau contoh baik.....baik la jadinya mereka......kalau contoh jahat.....fikir2kan lah yek...yek...yek.....



Di mana pn kita boleh solat......







Selamat beramal yek......
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...