Friday 1 April 2011

12 Azab jika tinggalkan solat......ni En.Amir bgtau aku...........Tobat la....

Morning.........salam perkabaran..dan...salam 1 Malaysia.....

Nak crita mai kat hampa suma.....ni pagi tadi aku bangun awal2 pagi....
mcm biasa la menunaikan benda wajib la......bukan pi ke jamban....tapi solat subuh la....
lepas solat aku ada teringat 1 benda.....
aku teringat satu peringatan yang di sampai kan kepada aku.....peringatan ini disampaikan oleh salah seorang pensyarah aku....En.Amir(bukan nama sebenar ........hehehehe).
Dia ni tiap-tiap kali masuk kelas.....mesti mula dengan sedikit peringatan.....kalau x tazkirah....mutiara kata...pendek kata....tenang la ckit jiwa ni.......dalam bnyak2 yang dia dok bagi tu.....pagi tadi aku teringat la salah satu daripadanya....iaitu 12 azab jika meninggalkan solat,......so aku rasa aku nak share ngan hampa semua.....ilmu kita share2 lah noh..........


12 AZAB JIKA MENINGGALKAN SOLAT
(kira x sembahyang la....)

Di Dunia :
  • Dihilangkan berkat dari usahanya.
  • Dicabut Nur orang-orang mukmin daripada dirinya
  • Dia akan dibenci oleh orang-orang yang beriman
Sebelum Masuk Kubur :  
  • Rohnya dicabut ketika dia sedang haus
  • Merasa sangat pedih dan siksa ketika roh dikeluarkan
  • Akan risau dengan keimanannya
Ketika di Dalam Kubur :
  • Susah nak menjawab soalan ketika disoal
  • Kubur jadi gelap
  • Kuburnya akan menghimpitnya sehingga patah tulang rusuknya
Di Hari Kiamat :
  • Hisab akan menjadi berat
  • Allah sangat murka
  • Diseksa oleh api neraka

Bila aku teringatkan peringatan ni...................aku sedar dan takut ...tapi kita ni manusia selalu lalai dan alpa.... jadi kadang2 aku terapla dengan duniawi ni....sama saja kepada semua....oleh itu kita kena la saling mengingati antara sesama saudara seIslam kita..ingatlah solat itu adalah tiang agama.......mungkin ada yg berkata...
"huh...aku dah ajak dia dah .....x bangun2 pn....siap wat x tau lg......"
x mengapa....kita dah lakukan tugas kita untuk memperingati.....jadi terpulanglah kepada si pelaku untuk membuat keputusan.......masing2 dh besar panjangkan......bukan budak2 la.......
teringat aku pada salah satu skrip aku.....
"Budak kata awak......dah berjanggut atas bawah, budak apa namanya tu........."
sedar la kita ni dh besar.....fikir yang terbaik untuk diri kita ni......malu la pada yang adik2 tu....
ingat la....yang muda dari kita selalu perhatikan kita yang dah tua ni untuk di jadikan contoh........
kalau contoh baik.....baik la jadinya mereka......kalau contoh jahat.....fikir2kan lah yek...yek...yek.....



Di mana pn kita boleh solat......







Selamat beramal yek......

2 comments:

  1. thanks 4 share information pak man xD

    ReplyDelete
  2. ok....wlcm.....sahre tau ngan kawan.....
    x rugi kita kongsi ilmu......;)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...